Școala Gimnazială Sfântul Nicolae Târgu-Jiu

Go to content

Main menu

Game-based learning and gamification

Proiecte și parteneriate > Parteneriate internaționale > I.N.C.R.E.A.S.E., proiect Erasmus+
 
 

INTEGRAREA ÎN EDUCAȚIE A STRATEGIILOR DE
«GAMIFICATION» ȘI «GAME-BASED LEARNING» ÎNTRE TREND ȘI EXIGENȚĂ



Un copil care se joacă este un copil sănătos. Majoritatea semnelor nivelului de dezvoltare se observă în joc. De aceea jocul are o deosebită importanță în educarea și disciplinarea copilului, modelându-i comportamentul în relatie cu ceilalți, dezvoltându-i abilitățile de comunicare și de învățare. Astfel, părinții și toți ceilalți educatori au înțeles că au la îndemână o unealtă atotputernică: jocul. În consecință, în prezent, pe lângă jocul ca ocupație de timp liber și învățarea pe bază de joc, se discută din ce în ce mai mult despre ”gamification”,  o noțiune ce nu se confundă cu celelalte două și este tot mai prezentă în trendul educațional, mai ales în mediul e-learning. După cum știm, elevii sunt tot mai conectați la mediul virtual, încât și noi, educatorii, trebuie să-i acordăm atenția cuvenită.
M-am aplecat mai mult asupra integrării ”gamification” în activitatea la clasă și  urmăresc a-mi dezvolta competențele necesare prin participarea la un curs de formare continuă. Voi beneficia de suportul financiar al Comisiei Europene pentru un proiect de dezvoltare al școlii unde lucrez și astfel voi participa la cursul ”Game-Based learning and Gamification" organizat de Euneos Finlanda în Spania, la Barcelona, în perioada 10-16 aprilie 2016. Îmi doresc foarte mult să învăț această strategie modernă, fundamentată pe exigente studii de teoria educației, pentru a fi aplicată în școala noastră de toți cei interesați. Voi reveni după curs cu un articol cu caracter aplicativ.
Deocamdată, expun  delimitările conceptuale necesare:
Gamification este transpunerea unei situații obișnuite de învățare într-o situație asemănătoare unui joc, iar  game-based learning este simpla învățare prin intermediul jocului, ca mijloc didactic.
"Gamification" și "game-based learning" atrag atenția și trezesc interesul tuturor categoriilor de educatori, pentru că fiecare dintre acestea oferă sprijin în sala de clasă, dar confuzia dintre ele duce la greșeli de înțelegere și de aplicare.
”Gamification” nu este ”game-based learning”, pentru că nu presupune ca elevii să joace jocuri, să utilizeze jucării, să acceseze jocuri electronice. De asemenea, nu solicită  elaborarea de sisteme complicate de recompensare, de acumulare de puncte, dar se pot utiliza unele simple (diplome, pe niveluri de recompensare).
În sala de clasă, gamification se poate integra într-un mod firesc, prin transformarea unor lecții sau curs modular în situații autentice de joc, ca un joc de aventură, de exemplu. Elevii pot crea un personaj, pot participa la lecția-joc ca parte a unei echipe și să câștige "puncte de experiență" și recompense pentru comportamente. Elevii sunt recompensați pentru ajutorul dat altor elevi sau pentru performanță. De asemenea, elevii pot suporta consecințe (în joc) pentru comportamentele care sunt în contradicție cu mediul de învățare.

Beneficii ale gamification în e-learning

Crește angajamentul elevului
Gamification în e-learning poate ajuta educatorii pentru a crea experiențe care îi angajează deplin pe elevii lor. Gamification reține atenția și a îi motivează, având în vedere că aceștia se străduiesc să ajungă la un obiectiv. Atunci când elevii se simt bine în procesul de învățare și știu că vor fi recompensați într-un fel pentru eforturile lor, încetează a mai fi observatori pasivi și devin participanți activi. Procedând astfel, ei sunt capabili să absoarbă în mod eficient informațiile și să  angajeze memoria pe termen lung, deoarece cunoașterea în sine este legată de experiența favorabilă furnizată prin gamification.
Face învățarea distractivă și interactivă.
Educatorii pot avea o varietate de scopuri și obiective de-a lungul activității de învățare,  ce pot fi atinse în mod eficient în cazul în care elevii nu sunt foarte încântați de ceea ce învață. Gamification în e-learning dă învățării un caracter nu numai informativ, dar și distractiv, și interesant. Se mai adaugă un element interactiv activității de învățare.  Acest lucru creează sentimentul de imersiune, ce oferă elevilor posibilitatea de a se simtă ca parte integrantă a procesului de învățare.
Îmbunătățește absorbția de cunoștințe și de retenție.
Fie că proiectați unui curs e-learning care este centrat pe conținut sau nu, scopul este întotdeauna același: de a asimila cunoștințe, dar mai important, elevii trebuie să poată accesa aceste cunoștințe atunci când au de fapt nevoie  de ele în lumea reală. Gamification în e-learning poate îmbunătăți absorbția de cunoștințe și să stimuleze retenția  prin jocul endorfinelor și al conștientizării beneficiilor reale.
    Oferă elevilor posibilitatea de a vedea aplicațiile din lumea reală.
Gamification în e-learning permite elevilor să vadă legătura celor învățate cu lumea reală. Ei sunt capabili de a obține o calitate sporită a învățării, în cadrul jocului, cu gândul la consecințe sau recompense. În cazul în care nu se mobilizează  bine, atunci nu sunt recompensați pentru acțiunile lor sau nu sunt în măsura de a trece la nivelul următor. În esență, le dai șansa de a explora un subiect pe larg și de a înțelege cum ar putea  să aplice acele informații în afara de sala de clasă (virtuală sau nu), experimentând într-un mediu distractiv și fără riscuri. Apoi, atunci se vor aventura în lume, ei vor avea puterea de a utiliza aceste cunoștințe în domeniul profesional sau personal.
Îmbunătățește experiența generală de învățare pentru toate grupele de vârstă.
Indiferent dacă se urmăresc obiective pentru cursanții adulți sau pentru elevi, gamification în e-learning poate ajuta pentru a îmbunătăți experiența generală și e-learning-ul mult mai eficient. În cazul în care elevii se distrează și incantati de învățare, atunci este mult mai probabil să ajungă mai ușor la soluții. Chiar și când un subiect este plictisitor sau complicat, pot fi asmilat mai ușor, pentru că elevii în fapt se vor bucura de proces și vor participa în mod activ. De fapt, se poate integra gamification în cursurile e-learning în așa fel încât elevii nici să nu-și dea seama că sunt angrenați în achiziționarea de noi informații. Absorbția de cunoștințe devine pur și simplu un produs secundar, deoarece aceasta este axată pe realizarea recompense și treceri de la un nivel la altul în cadrul cursului. Elevii nu au de a face cu stresul asociat adesea cu învățarea, pentru că sunt prea ocupați să se distrezee și se bucură de curs.

Game based learning (învățarea bazată pe joc)

Spre deosebire de gamification, învățarea pe bază de joc se referă la utilizarea de jocuri pentru a îmbunătăți experiența de învățare. Educatorii au folosit jocuri în sala de clasă de secole.
În sfera digitală, învățarea pe bază de joc a cunoscut un boom în ultimii ani. Jocuri comerciale, cum ar fi SimCity, Civilization, World of Warcraft, Mineraft, și Portal 2 și-au gasit drumul lor. Deși sunt jocuri comerciale, pot fi un instrument de învățare puternic, deoarece acestea sunt extrem de atrăgătoare, iar pentru la elevii noștri fac parte din lumea lor.

Trucuri pentru învățarea bazată pe joc

Imersia și interactivitatee sunt toate importante.
Cursanții trebuie să fie cufundați în joc pentru a beneficia cu adevărat. De exemplu, în cazul în care se angajează într-un joc interactiv cu scenariu, ei trebuie să se simtă ca și cum aceștia ar fi personajele  în situația dată, altfel nu vor avea motivatia de care au nevoie pentru a progresa. Un nivel ridicat de interactivitate trebuie să fie, de asemenea, prezent. Cursanții ar trebui să fie încurajați să participe activ la joc printr-o varietate de puncte și scenarii de ramificare, astfel încât aceștia să rămână concentrați asupra scopurilor și obiectivelor.
Păstrați o delimitare fină între provocare și frustrare.
Problema care se pune, cu multe jocuri, mai ales la cele electronice, este că ori sunt  prea ușor de finalizat, plictisesc elevii și nu produc experiența de învățare sau sunt prea provocatoare. Cele care sunt prea dificile vor dezactiva interesul elevilor,  deoarece aceștia vor fi prea frustrați. Ca urmare, trebuie să se asigure o creștere treptata a nivelului de dificultate.
Obiectivele de învățare sunt vedeta spectacolului.
În timp ce jocul ar trebui să fie distractiv și interesant, în cele din urmă obiectivele de învățare contează. Totul în joc trebuie orientat spre realizarea obiectivelor și scopurilor educaționale. Furnizarea de sarcini care modifică comportamentele de învățare sau îmbunătățesc unele aspecte ale vieții lor personale este necesară în joc. În cazul în care obiectivele de învățare nu sunt în centrul unui curs bazat pe joc, atunci nu se va oferi elevilor o valoare reală în afara clasei.
Atât gamification și cât învățarea pe bază de joc pot oferi publicului motivația și inspirația de care au nevoie pentru a obține o valoare reală.
Cheia este  abordarea corectă, astfel încât să se poată obține rezultate dorite și adaptarea la nevoile specifice ale elevilor.

Bibliografie:
"The difference between gamification and game-based learning" la lt http://www.teachthought.com/uncategorized/difference-gamification-game-based-learning/  
Cristopher Papas, "Gamification vs Game-Based eLearning: How To Integrate Them Into Your eLearning Course Design", la
http://elearningindustry.com/gamification-vs-game-based-elearning-can-you-tell-the-difference

Cristopher Papas , ”Gamification In eLearning: Science and Benefits”, la http://elearningindustry.com/science-benefits-gamification-elearning

Back to content | Back to main menu